مرور مطالعات انجام شده بر روی رژیم غذایی مدیترانه ای، تأثیر مثبت آن را بر سلامت مغز برجسته کرد

17 آوریل، 2018- از مزایای سلامت رژیم غذایی مدیترانه ای در یک بررسی جدید تمجید شد، محققان با حمایت از غذاهایی که در این رژیم غذایی خورده می شود، بر تاثیر مثبت آن را بر روند پیری تاکید کردند.
دانشمندان در آخرین شماره ی مجلهGerentology  به بررسی گسترده ی رژیم مدیترانه ای پرداختند.آنها شش مطالعه را که در آنها برنامه ی غذای مدیترانه ای اثرات مثبت بسیاری از جمله پیری سالم تر، افزایش امید به زندگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را به تصویر کشیده بود، مرور کردند.
رژیم غذایی مدیترانه معمولا شامل بسیاری از غذاهای طبیعی، غذاهایی با منشأ گیاهی بعلاوه ی گوشت، ماهی و چربی های سالم است. در رژیم های مدیترانه ای اکثر غذاهای فرآوری شده مصرف نمی شود و این رژیم نسبت به رژیم غذایی استاندارد غربی دارای کربوهیدرات پایین تری است.
انواعی از رژیم مدیترانه ای که میزان کربوهیدرات در آنها پایین تر است با بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت ارتباط داشته و به بهبود قند خون و کاهش وزن این افراد کمک می کند.
مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای دارای چندین اثر مفید بر مغز است و حافظه و مهارتهای توجه را در میان کسانی که به این روش تغذیه ای می پیوندند، بهبود می بخشد.
نمرات آزمونهای شناختی کسانی که برنامه های غذایی خود را با یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای تطبیق داده بودند در مقایسه با افرادی با رژیمهای غذایی دیگر، بهتر بود.
دکتر Claire McEvoy، اپیدمیولوژیست تغذیه ای در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو و نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: این یافته ها به حمایت از این فرضیه می پردازد که تغییر رژیم غذایی ممکن است یک استراتژی مهم بهداشت عمومی برای محافظت در برابر نورودژنراسیون(آسیبهای عصبی و مغزی) در طی پیری باشد.
محققان بر این باورند که ارتباط این رژیم غذایی با پیری سالم به غذاهایی که در این رژیم غذایی مصرف می شود که شامل انواع چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 و چربی های غیر اشباع با یک پیوند دوگانه هستند، بر می گردد. تحقیقات قبلی ارتباط مصرف چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها را با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بهبود عملکرد شناختی نشان داده اند.
افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر قرار دارند، بنابراین بازنگری هایی مانند این مطالعه مهم هستند چرا که نشان می دهند چگونه رژیم غذایی می تواند به بهبود سلامت مغز و روند پیری در جامعه ی دیابت کمک کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/mediterranean-diet-review-highlights-positive-impact-on-brain-health-99427975.html